
Een website of webshop is in veel zaken vergelijkbaar met een winkel. Zeker als het gaat om bezoekers. Net als met een winkel is het ook bij een website zaak om zoveel mogelijk geïnteresseerde bezoekers te trekken. Belangrijke vraag is dan; waar haal je die potentiële kopers vandaan? Hier komt online marketing om de hoek kijken.
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Eén van die vormen van online marketing is zoekmachine optimalisatie (SEO). Hierbij pas je de website dusdanig aan dat deze goed wordt weergegeven op zoektermen die voor jouw website belangrijk zijn. In dit artikel delen we 5 praktische tips om je website te optimaliseren zodat je meer bezoekers uit Google kunt halen.
1.Besteed aandacht en tijd aan het maken en schrijven van content
Om ervoor te zorgen dat Google jouw website goed kan weergeven in de zoekresultaten is het belangrijk dat Google weet waar jouw website over gaat. Om er achter te komen waar jouw website over gaat crawlt Google regelmatig de inhoud. Deze inhoud wordt opgeslagen in de index van Google en door Google getoond in de zoekresultaten.
Het is dus belangrijk om content toe voegen aan je website. Zoals een duidelijke en uitgebreide uitleg/toelichting bij producten en categorieën. En blogs waarin je meer achtergrond informatie kunt geven over de sector waarin je actief bent.
2.Optimaliseer de pagina(SEO)titels
Binnen iedere sector is er tegenwoordig concurrentie om een top 3 positie in de zoekresultaten te behalen. Het verschil in een 2e plek in de ranking of een plaats op plek 6 zit dan vaak in details. Het optimaliseren van paginatitels is zo’n detail die door veel website beheerder over het hoofd wordt gezien. Een mooie kans dus om je te onderscheiden en het verschil te maken.
Een paginatitel (ook wel SEO titel genoemd) is de titel van de pagina die ook in de zoekresultaten van Google wordt getoond. Belangrijk is dat deze in ieder geval de belangrijkste zoektermen van die pagina bevatten.
3. Intern linken
Bij het crawlen van een website volgt Google alle interne links. Pagina’s met veel interne verwijzingen zijn voor Google dus beter vindbaar. Google ziet het als volgt; een pagina met veel interne linken bevat blijkbaar belangrijke informatie. Daarom wordt deze pagina als extra belangrijk beschouwd door Google.
Zorg er dus voor dat de belangrijkste pagina’s van je websites ook de meeste interne linken heeft.
4. Extern linken (linkbuilding)
Naast interne linken kijkt Google ook naar het aantal externe linken. Dat zijn links die vanaf andere websites verwijzen naar jouw website. Google kijkt naar de externe links om zo de autoriteit van je website te bepalen. Een externe link wordt door Google gezien als een soort aanbeveling. Een website met veel externe links wordt in de ogen van Google dus vaak aanbevolen en beschikt om die reden dan ook over veel autoriteit.
Websites met een hoge autoriteit wordend door Google doorgaans getoond op hogere posities in de zoekresultaten
5. Gebruiksvriendelijke website
Hoe gebruiksvriendelijk is jouw website of webshop eigenlijk? Is alle informatie gemakkelijk te vinden? Is de navigatie op je website duidelijk? En zijn de call to action duidelijk omschreven? En heel belangrijk: hoeven bezoekers niet lang te wachten totdat een pagina volledig geladen is?
Dit zijn allemaal zaken die invloed hebben op de gebruiksvriendelijkheid van de website. Dit wordt in de toekomst steeds belangrijker. Google zal in de zoekresultaten steeds meer voorrang gaan geven aan gebruiksvriendelijke websites.
