
Het gebruik van zoekmachines kan van enorm belang zijn voor het succes van jouw webwinkel. Zij kunnen er namelijk voor zorgen dat het bereik van jouw webwinkel vele malen groter wordt, waardoor je een grotere groep potentiële klanten kunt aanspreken en daarmee je omzet aanzienlijk kunt verhogen. Dat komt omdat veel klanten bij het uitzoeken van een webwinkel zich primair op één enkele eis focussen: welke webwinkel verkoopt het product dat ik wil kopen tegen de laagst mogelijke prijs? Doordat zoekmachines het antwoord op deze vraag aanzienlijk makkelijker te vinden maken, door bijvoorbeeld het gebruik van faceted search, kun je hier als bedrijf flinke voordelen mee halen, mits je hier tactisch gebruik van maakt. Lees snel verder om meer te weten te komen over deze zoekmachines!
Speciale zoekmachines voor het vergelijken van prijzen
Doordat de mogelijkheid om een goede afweging te maken tussen veel verschillende online aanbieders voor klanten een enorm handige functie is, zijn er de afgelopen jaren zoekmachines gemaakt die dit als specifiek doel hebben: de zogenaamde prijsvergelijkers. Aan de hand van deze websites kunnen klanten zoeken naar een bepaald product, waarbij zij gelijk zien wie dit product allemaal aanbieden, tegen welke prijs (al dan niet inclusief verzendkosten), en wat de verwachte levertijd hiervan is. Wanneer jij als bedrijf positief uit deze resultaten komt, bijvoorbeeld door het product tegen de laagste prijs aan te bieden, door het gratis te verzenden of door een snelle levertijd te garanderen, kun je ervoor zorgen dat een aanzienlijk gedeelte van de mensen die dit product willen kopen het bij jou aanschaft. Hierdoor stijgt je omzet aanzienlijk, nu klanten niet altijd slechts dit product kopen, maar ook artikelen of accessoires gelijk mee bestellen. Wanneer je hier slim gebruik van maakt kun je dit dus enorm in je voordeel gebruiken!
Gebruik maken van de verschillende functies van prijsvergelijkers
Doordat prijsvergelijkers vaak allerlei verschillende functies aanbieden die beogen het winkelgemak van een klant te vergroten kun jij je verkoop zo inrichten dat zij optimaal gebruik maken van deze functies, waardoor de kans hoger is dat jouw webwinkel aan de klant wordt getoond. Zo heeft een van de grootste prijsvergelijkers, Bigshopper, bijvoorbeeld een functie waarbij klanten bepaalde producten in de gaten kunnen houden, waarbij zij een melding krijgen wanneer dit product ergens tegen een lagere prijs te koop is. Hier kan je als webshop natuurlijk op inspelen door de prijzen van je producten te laten variëren over de tijd, waardoor het voor klanten duidelijk wordt dat jij inderdaad de laagste prijs aanbiedt. Ook gelden hier natuurlijk de meeste zaken die sowieso voor veel webshops al erg van belang zijn: zo kan het enorm in je voordeel werken om veel positieve reviews over je webshop op deze site te hebben staan. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door klanten aan te moedigen een review achter te laten: zo kun je proberen om ze op het volgende product gratis verzending aan te bieden (hetgeen gelijk ook jouw webshop een interessante keus maakt voor de volgende keer).
