
Search Engine Optimalization, afgekort SEO, staat bij ons bekend onder de term zoekmachine optimalisatie. Het is een van de belangrijke aspecten wanneer je aan online marketing wil doen. Ben je niet echt thuis in deze wereld, maar wil je er toch gebruik van maken? Neem dan best contact op met een digital marketing agency.
Wat is Search Engine Optimalization?
Zoekmachine optimalisatie is een manier om bovenaan de zoekresultaten te komen bij een zoekmachine zoals Google. Dit betekent dat je je website op allerlei punten verbetert om zo hoger te scoren in de zoekresultaten. Er zijn twee vormen van SEO waar je rekening mee moet houden, namelijk on-page SEO en off-page SEO.
On-page SEO zijn de zaken waar je zelf over kan beslissen. De sleutelwoorden zijn hier essentieel. Het is belangrijk om sleutelwoorden te gebruiken die niet echt voor de handliggend zijn, maar die wel typerend zijn voor jouw website. Wanneer je sleutelwoorden gebruikt die veel voorkomen, is de kans groot dat andere websites deze sleutelwoorden ook gebruiken. Hoe meer websites dezelfde woorden gebruiken, hoe moeilijker het is voor jou om je website bovenaan de zoekresultaten te krijgen. Denk dus goed na over de juiste sleutelwoorden.
Off-page SEO wordt gebruikt om te verwijzen naar de zaken die niet vanop jouw website worden gedaan om je website beter te vinden in Google. Een voorbeeld om dit concreet te maken is linkbuilding. Dit is een link laten plaatsen op een andere website die naar jouw website verwijst. Dit kan bijvoorbeeld door berichten te posten op sociale media zoals Facebook.
Hoe aan Search Engine Optimalization doen?
Er zijn verschillende factoren belangrijk om zoekmachine optimalisatie volledig te benutten.
Je mag zeker ook de praktische kant niet vergeten. Laadt je webpagina snel genoeg? Kan je je website eenvoudig bezoeken met een tablet of een smartphone? In de digitale tijd waarin we nu leven, is dit erg belangrijk. Zit daarnaast je website logisch in elkaar? Kan een bezoeker makkelijk vinden wat hij of zij zoekt?
Inhoudelijk is het belangrijk dat je website vlot leest. Gebruik daarom dus eenvoudig taalgebruik. Zoals hierboven al vermeld zijn sleutelwoorden heel erg belangrijk. Dit wil niet zeggen dat je ze in elke zin moet laten terugkomen. Dit is voor de lezer niet aangenaam en het zal je zeker ook geen hogere ranking bezorgen.
Daarnaast moet je ook nagaan of wat er op je website staat allemaal relevant is. Een overvloed aan informatie waar je bezoeker niets aan heeft, kan je best weglaten. Een kwaliteitsvolle website zal je ranking alleen maar ten goede komen.
Voor tips en tricks kan je altijd een digital marketing agency inschakelen zodat ze je hierbij kunnen helpen.
