
SEO is een belangrijke online marketing techniek die veel gebruikt wordt. Het is dus interessant om hier een goede basis kennis van te hebben als ondernemer. Dit zullen we kort hier uitleggen.
Wat is SEO ?
SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, in het Nederlands bekend als zoekmachine optimalisatie. Met behulp van SEO zorg je ervoor dat je je website verbetert zodat de zoekmachines jouw website makkelijker kunnen vinden. Het doel is om een hogere positie te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Een hogere positie in de zoekresultaten zorgt niet alleen voor meer bezoekers maar ook voor meer klanten. Bij SEO op dit moment moet je rekening houden met BERT, de nieuwste update van Google. Dankzij BERT kan Google de betekenis van volledige zinnen, inclusief nuances en context beter begrijpen en dit dus beter kunnen matchen met zoekresultaten.
Hoe werkt SEO ?
SEO werkt volgens drie verschillende pijlers: content, techniek en autoriteit. Om een hogere positie in de zoekresultaten te verkrijgen, moet je de aandacht besteden aan elk van deze drie pijlers. Content wordt gezien als de belangrijkste pijler binnen SEO. Je schrijft teksten die geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines. Het is dus belangrijk om interessante en goede SEO teksten te schrijven, wat je bijvoorbeeld kan laten doen door een linkbuilding agency. SEO is niet enkel teksten schrijven, het is ook belangrijk om je website te structureren zodat zoekmachines hem kunnen vinden en begrijpen. Door in te zetten op techniek en autoriteit geneer je ten eerste meer traffic op je website. Wanneer je één of twee van de pijlers onbenut laat, is de kans klein dat je een goede positie zal verkrijgen in de zoekmachines.
SEO & linkbuilding
Linkbuilding speelt ook een belangrijke rol binnen SEO. Linkbuilding is het gebruiken van links op andere sites die dan verwijzen naar jouw eigen website. Het doel is om een hogere waardering voor zoekmachines zoals Google te behalen. Bij internationale linkbuilding of linkbuilding in het algemeen is het belangrijk om relevante links te gebruiken. Relevante links zijn links die passen bij wat er staat op jouw website. Heb jij een website over sport, kan je best gebruik maken van links die iets te maken hebben met sport. Relevante links scoren veel beter en zullen jouw domein autoriteit doen stijgen. Domein autoriteit is een ranking van Google voor elk domein en hoe hoger je rating hoe beter. Investeer hier dus je tijd ook in.
Met alles op een rijtje: content, autoriteit en linkbuilding geraak je zeker al een eind verder!
